• de
  • ch
  • ru
Fachkunden-Login

OxyReduct® verhindert brandverspreiding in opslagplaats van lithiumbatterijen

18.02.2013

Batterij-brandtests met succesvolle goedkeuring door VdS

Zonder lithiumbatterijen redt geen enkele bedrijfstak het nog langer. Voordat de batterij in het toestel van de gebruiker energie levert, moet ze in bijzondere omstandigheden geproduceerd en opgeslagen worden. Als een batterij door thermische inwerking, assemblagefouten of door overbelasting en productiefouten ontbrandt, is het nagenoeg onmogelijk om de brandende batterij met conventioneel bluswater te blussen. De hoge stapeldichtheid in het magazijn verhindert de verspreiding van water en versnelt de brandverspreiding nog meer.

Daarom heeft WAGNER in samenwerking met het VdS een brandbeveiligingsoplossing ontwikkeld die het verspreiden van de brand door zuurstofreductie in het batterijenmagazijn duurzaam en doeltreffend voorkomt. Met deze oplossing wordt de zuurstofconcentratie door het branddetectiesysteem OxyReduct® continu op een laag peil gehouden. Het chemische proces in een in brand geschoten cel wordt merkbaar vertraagd. Nabijgelegen cellen worden niet besmet en herontsteking wordt vermeden.

Dit beveiligingsconcept met OxyReduct® werd samen met een toonaangevend producent van lithiumbatterijen vooraf door middel van realistische brandtests met medewerking van het VdS succesvol getest en gecertificeerd.

Zo ontstaat een doeltreffende en goedgekeurde brandbeveiligingsoplossing voor de opslag van lithiumbatterijen, die opnieuw de competentie van WAGNER in deze bedrijfstak aantoont en geheel uniek is.

Lithiumbatterijen zijn energiebuffers die gemakkelijk kunnen ontbranden

Katrin Strübe

Communicatie / PR