• de
Fachkunden-Login

OxyReduct® beveiligt vanaf 2013 de nieuwe bibliotheek van Birmingham

03.12.2012

Het branddetectiesysteem OxyReduct® vormt het centrale element van de brandbeveiligingsoplossing in de nieuwe bibliotheek van Birmingham. Het project, dat 189 miljoen GBP kost en in 2013 wordt geopend, behoort tot de belangrijkste ontwikkelingen en culturele projecten van het voorbije decennium in Groot-Brittannië. De bibliotheek van Birmingham wordt een indrukwekkende architecturale bezienswaardigheid die niet alleen op Centenary Square te zien is, maar in de volledige stad Birmingham. Met de hulp van OxyReduct® moeten zowel de wereldberoemde archieven van de bibliotheek in 5 afgescheiden zones van 200 m² tot 8000 m², als de installaties in de technische ruimte op de achtste verdieping worden beveiligd.

Door het toevoeren van stikstof vermindert OxyReduct® het zuurstofgehalte in de beveiligde zones op gecontroleerde wijze. In deze atmosfeer kan het ontstaan van een open brand vermeden worden, omdat de aanwezige zuurstof niet langer voldoende is om een brand te laten uitbreken en te voeden. De toegankelijkheid van de beveiligde zones blijft daarbij behouden. In tegenstelling tot normale brandbestrijdingstechnologieën zorgt OxyReduct® ervoor, dat de beveiligde activa in geval van brand niet door rook of water/gas van de blussystemen worden beschadigd.

"Wij hebben voor het brandpreventiesysteem OxyReduct® gekozen omdat het een doeltreffende brandbeveiliging voor de unieke collectie archieven, foto's en zeldzame boeken biedt. Bovendien stelt het systeem de bibliotheekmedewerkers in staat de opslagzones te betreden, die een belangrijk onderdeel vormen van de populairste openbare bibliotheek in Europa", verklaart David Bishop, projectleider, Archives & Heritage. "Bovendien neemt OxyReduct® geen opslagruimte in beslag of beperkt het de totale opslagcapaciteit niet, wat voor de ontwikkeling op lange termijn van onze collecties belangrijk is.“

De brandvermijdingstechnologie van WAGNER kan uitstekend in archieven geïntegreerd worden en verstoort de toegang tot de magazijnen niet. OxyReduct® is wereldwijd al meer dan 650 keer geïnstalleerd. Ook de British Library, Jaguar, Land Rover, British Airways en vele andere bedrijven gebruiken het systeem. Het systeem wordt in de meest verscheiden bedrijfstakken, zoals IT-centra, communicatie, archieven, musea en magazijnen gebruikt. OxyReduct® heeft zich in het kader van de opslag van waardevolle voorwerpen en de beveiliging van bedrijfskritische toepassingen bewezen als het meer rendabele alternatief tegenover normale beveiligingssystemen.

Indrukken van de nieuwe bibliotheek in Birmingham

Katrin Strübe

Communicatie / PR